Teambegeleiding


Jullie doel is om er een leuk seizoen van te maken en een “(h)echt team”. Om er een geslaagd seizoen van te maken zijn er allerlei teamfuncties. Hieronder lees je wat voor functies er allemaal zijn en wat je allemaal kunt doen om er een onvergetelijk seizoen van te maken. De organisatie in het team wordt door de teammanager, samen met de coach ingevuld.


Teammanager

De teammanager is de schakel tussen de technische commissie, het team en de ouders om de organisatorische zaken af te stemmen, zoals het wedstrijdschema en alle extra’s welke georganiseerd worden door de club. Communicatie en organisatie zijn de samenvatting van alles dat je mag gaan doen. Samen met de coach zorgen jullie dat dit seizoen een succes wordt. De teammanager en coach stemmen samen af hoe de taken ingevuld worden; zelf of met andere ouders.

Als manager is het van belang dat je de club kent. Er zijn veel vrijwilligers die iets doen en voor jou heel fijn als je weet bij wie je waarvoor terecht kunt. De TC is het centraal aanspreekpunt, en voor activiteiten kan je ook met iemand anders in contact zijn. Ben je nog nieuw, informeer dan gerust zelf bij de TC over de weg in de club.


  1. Teamapp: De manager zet de teamapp op en nodigt de ouders uit van de spelers. De contactgegevens krijg je van de TC. Zijn de spelers oud genoeg voor een onderlinge app, of gaat de communicatie via de ouders?
  2. Teamfuncties: Samen met de TC gaat de manager aan de slag om alle teamfuncties te vervullen. Er is een goed team aan ouders nodig om het seizoen lekker te laten verlopen, daarom leggen we het hieronder uit. Het is fijn dat je als teammanager toeziet op een goede invulling en als er zaken zijn om dit door te spelen naar de cluborganisatie.
  3. Taken toewijzen: Log in op LISA als ouder/ vrijwilliger (dus niet op het account van je kind). Taken aanwijzen is fijn vanuit een pc. Je ziet dan een matrix met totaaloverzicht wie wat doet en het totaal dat spelers zijn ingedeeld. Deze taken zijn er te vervullen: Rijden, bardienst, keepen, en eventueel fruit, bidons, aanvoerder, shirts, verslag. Je kunt alles ineens invullen, nadat het competitieschema gepubliceerd is.
  4. Materialen: De volgende materialen worden in bruikleen gegeven door de TC. Keepersspullen en een coachtassen. Je kunt ook informeren naar de beschikbaarheid of richtlijnen voor het aanschaffen van bidons en wedstrijdpakken.


Coachtas inhoud

- ballen met ROOI erop (1 à 2 per speler)

- coachbord, whitebord marker, evt magneten

- pionnen (optie)

- hesjes (optie)

- fluitje (optie)

- pen, papier (zelf)

- coolspray of icepack (optie zelf)

- aanvoerdersband (elftallen)

- EHBO set (optie maandverband/tampons)


  1. Uitwedstrijden: De manager maakt een rijschema waarbij alle ouders een keer mogen rijden. Je kunt met de coach overleggen of jullie elke uitwedstrijd zelf rijden of instappen bij een ouder. Verzamelen is meest gebruikelijk bij de parkeerplaats van de hockeyvereniging, of bij de carpoolplaats A50. Verder spreek je af of de kinderen na de wedstrijd thuisgebracht worden.
  2. Aanvangstijden en vertrektijden in de LISA App zijn een automatisch advies uit het systeem. We adviseren om tijden zelf te bepalen en dit via de Team App te delen.
  3. Persoonlijke gegevens; telefoonnummers en woonadressen: De vereniging mag geen adressen verstrekken. Uit praktisch oogpunt kun je dit wel zelf opvragen via de groepsapp. Als tip: in google my maps kun je een plattegrond maken zodat iedereen kan zien waar de ander woont en zo kan er ook makkelijk samen gereden worden.


Coach

Als coach ben je verantwoordelijk voor het technisch gedeelte van het team. Alle zaken die op het veld gebeuren. Wie keept er, tegen wie spelen we, even een praatje met de tegenpartij, wat is de opstelling en wisselschema. Je vertaalt daarmee het hockeyspel en beleid van de club naar de praktijk en daarom leggen we hieronder graag uit hoe je dat kunt doen. Als coach is het gemakkelijk als je het hockeyspelletje kent. Is dit nog niet het geval dan is de eerste stap om de spelregels te lezen. Daarna kan de praktijk beginnen. Je kunt vragen of iemand van de TC je helpt bij de eerste wedstrijd of je kan een keer bij een ander team een soort meekijk stage doen. Vaak is 1x kijken al voldoende om zelfstandig aan de slag te gaan. We zijn er voorstander van dat er één hoofdcoach is die tijdens een speeldag technische aanwijzingen geeft aan het team. Dat kan wel per speeldag een andere coach zijn.


Note bij F-teams: Bij 3-tal hockey zijn er tegelijkertijd twee wedstrijden en dus zijn er twee teambegeleiders per week, dus één hoofdcoach, één assistent coach.


  1. Digitaal wedstrijdformulier; Als coach is het noodzakelijk dat dit formulier goed wordt ingevuld. Op de pagina arbitrage lees je hoe.
  2. Teambespreking; We adviseren om elke week een teambespreking te doen. Thuis heb je hiervoor in twee kleedlokalen een magneetbord. Achter de bar kun je magneten en whiteboard markers pakken én terugleggen.
  3. Veldposities en wisselschema; Als coach bepaal je het wisselschema. Ook is het van belang om met de spelers te kijken wat ieder zijn rol is in het veld. Bij jonge kinderen adviseren we om veel te variëren met de posities. Je zult merken dat het oudere kinderen al zelf voorkeuren krijgen waar je op in kan spelen.
  4. Contact met trainer; Zorg dat je de jeugdtrainers kent. Zie verder hoofdstuk trainers.
  5. Contact tegenstanders; Je groet de coach en bespreekt eventuele aandachtspunten.
  6. Contact scheidsrechters; Als coach ontvang jij de scheidsrechter. Je houdt in de gaten of het goed gaat en na de wedstrijd bedank je de scheidsrechter en je vult samen het wedstrijdformulier in. Zie verder hoofdstuk scheidsrechters.


Assistent coach

Vaak is er een tweede ouder bij de wedstrijden. Deze “assistent coach” kan zich richten op de organisatorische zaken bij een speeldag, zoals de uitvoering van het wisselschema, tijd bijhouden, keepers omkleden, spullen bij elkaar houden en verzorging als een speler zich blesseert. Jongste jeugd spelers moeten nog veel leren. Waar is het kleedlokaal, waar laat ik mijn spullen en is mijn schoen goed gestrikt. En natuurlijk kan er een ongelukje gebeuren en ook dan is het fijn dat je de speler kan verzorgen. 

 

Hulpouder scheidsrechter

Deze functie is voor een “toeschouwer”, een ouder van de spelers. Een belangrijke rol bij thuiswedstrijden. De scheidsrechters coördinator is de schakel tussen scheidsrechter en alle betrokkenen bij het spel; de toeschouwers, coach en spelers. De rol van de hulpouder staat apart uitgelegd. Het is een functie die niet veel tijd kost, je kunt namelijk gewoon kijken naar de wedstrijd, maar wel heel veel verschil kan maken tijdens de wedstrijd en voor de toekomst van de scheidsrechter. Fluiten is voor velen spannend en jij kunt zorgen dat de scheidsrechter plezier heeft in het fluiten en dit goed leert. Probeer één of twee ouders voor deze rol vast aan te stellen. Als je het iets vaker doet is dit een leuke functie en merk je waarom het en “geen tijd kost” en wel een groot verschil maakt.

Ø Voor de coördinatoren is er een aparte handreiking vanuit de arbitragecommissie met meer uitleg over de uitvoering van deze functie.


Hulpouder trainingen

Bij jonge kinderen is het fijn dat er bij de training hulpouders zijn. Deze ouders zorgen voor het reilen en zeilen tijdens de trainingstijden. Als hulpouder kun je achter het hek blijven als het goed gaat en assisteren als de trainer daarom vraagt. Of als de situatie er naar is. Bij nieuwe trainers aan het begin van het seizoen zal dit wat meer inspannend zijn, dan verder in het seizoen. Een teamfunctie, waarbij je trainers en spelers een plezier mee doet. Deze taak kan ook door meerdere ouders worden opgepakt.

 

Spelers


  1. Aanvoerder: Vanaf de achttallen is er een aanvoerder in het veld. De aanvoerder is de vertegenwoordiger van het team in het veld. Als er nog geen vaste aanvoerder is dat geen probleem; Het is ook leerzaam voor de kinderen om van aanvoerder te wisselen.
  2. Keeper: Vanaf de zestallen (E-jeugd) ga je met een keeper spelen. Tot en met de D11-tallen adviseren we een wekelijks, roulerende keeper. Deze keeper mag naar de speciale keeperstraining in de week voorafgaand aan de keep-wedstrijd. De indeling voor het keepen en de training wordt door de manager gemaakt. Op latere leeftijd, vanaf de C-jeugd zijn er vaak vaste keepers. Voor C t/m A Jeugd geldt in principe dat alleen vaste keepers keeperstraining krijgen. En wil een keeper meer oefenen? Natuurlijk mag je ook in overleg met een trainer en coach keeperspullen bij de training aantrekken. Dat is leuk voor het team en een goede voorbereiding voor de keeper.
  3. We adviseren spelers t/m twaalf jaar (O12) op alle posities te laten spelen; voor, achter, midden en als keeper. Kinderen leren zo het meest. Je zult merken dat spelers steeds meer een voorkeur krijgen. Afhankelijk van het team, de leeftijd en situatie kun je inspelen op ieders voorkeur. Vraag bij aanvang van het seizoen elke speler naar de voorkeurspositie. Maak bijvoorbeeld een tabel op een A4-tje en laat iedereen dit vluchtig invullen via app of voor de teambespreking (waardering 1 t/m 3: 1 heel graag, 2 geen voorkeur, 3 niet graag). Klik hier voor een invulbestand (excel).
  4. Organiseren jullie teambuilding activiteiten?
  5. Is iedereen in het team happy, is de sfeer goed en is er respect naar?


Technische commissie
 
De technische commissie is het organisatorisch centrum van de club voor alles dat er op het hockeyveld gebeurt. De manager heeft regelmatig contact met de TC voor allerlei zaken, zoals het wedstrijdsecretariaat voor de planning van de wedstrijden. Voor de teamindeling, voor de voortgang en allerlei specifieke gevallen die zich op het veld afspelen.


Scheidsrechters


Vanaf de
elftallen hebben scheidsrechters een diploma en wordt een scheidsrechter op fluit-niveau ingedeeld (5 = start, 4 = diploma, 3 = gevorderd, 2 = eerste teams en 1 = bondsscheidsrechter).


Scheidsrechters bij de jongste jeugd zijn meestal eerstejaars C-spelers. Deze jeugdspelers zijn in opleiding voor het scheidsrechtersdiploma. Na één seizoen oefenen gaan zij het scheidsrechter diploma halen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor hun eigen hockeyspel en na het behalen van het diploma kunnen zij verder groeien door jeugdtrainer te worden en scheidsrechter bij elftal-wedstrijden. Het is dus belangrijk om de JJ-scheidsrechters vertrouwen te geven en ze te leren hoe zij met een wedstrijd, spelers, coaches en publiek omgaan.

  1. Voor scheidsrechters is het belangrijk dat ze duidelijk fluiten en aanwijzen (volgens de regels).
  2. De coach is degene die de spelers kan uitleggen wat de scheidsrechter bedoeld nadat er is gefloten.
  3. Ook kun je met de scheidsrechter afstemmen als er maatregelen genomen dienen te worden, zoals bij een niveauverschil.


Trainers
In de meeste gevallen zijn trainers club-jeugdspelers die zelf één of twee teams hoger spelen. Bij JJ trainingen is ook een trainingscoördinator die de training voorbereid en de trainers begeleid zodat zij een (technisch) goede training geven.

  1. Lukt om als coach naar de training te komen? Hou een small talk met de jeugdtrainer(s), zodat de betrokkenheid met het team vergroot wordt.
  2. Is er iets waar coach op kan letten met de wedstrijden of iets waar de trainer mee aan de slag kan? Dan kun je dat met elkaar afstemmen.
  3. De coach kan ook zien wat de trainer goed doet of misschien beter kan doen. Dat kun je direct afstemmen of in samenspraak met de TC-trainingen verbeteren.


Ouderlijke betrokkenheid

  1. Het is ook leuk om te weten wie de ouders zijn. Daarvoor kun je de eerste wedstrijd wat afspreken of iets extra's organiseren, zoals een borrel, barbecue of "meet the parents" training (tip: dit is zowel leuk bij de aanvang als afsluiting van het nieuwe seizoen).
  2. Bij uitwedstrijden worden ouders ingedeeld om te rijden.
  3. Bij onze vereniging verzorgen ouders van jeugdspelers de bardienst op zaterdag.
  4. Verder zijn er natuurlijk talloze activiteiten welke georganiseerd worden dankzij de inzet van ouders. Hulp wordt meestal per activiteit gevraagd.
  5. Ook zijn er tal van clubfuncties. Wil je meehelpen? Meld je aan via [email protected].


Coach tips

  1. Bij thuiswedstrijden: Wedstrijdtafel/ gastteam
    Bij een thuiswedstrijd meldt jullie tegenstander zich bij de wedstrijdtafel. Jij ontvangt ze op het veld. Verder gaat een team zelfstandig de wedstrijd in.
  2. Maak voor de wedstrijd een wisselschema. Schrijf deze helemaal uit en maak dit voor de wedstrijd aan de spelers kenbaar (en eventueel ook op de App voor ouders). Zo weten spelers wanneer ze even eruit gaan en kunnen ze ook al snel helpen met het goed wisselen. We adviseren om iedereen per wedstrijd zoveel mogelijk op een vaste positie te laten spelen, dus probeer je wissels hierop aan te passen. Houdt er rekening mee dat, als je snel doorwisseld er minder rust is in het veld, omdat de spelers na een wissel met iemand anders en op andere posities spelen.
  3. Kom in de rustmomenten bij elkaar en bespreek wat er in het veld gebeurd. Probeer per rustmoment 1 a 2 tips geven.
  4. Probeer individuele tips 1 op 1 geven. Bijvoorbeeld tijdens een wisselmoment of aan het einde van een rust.
  5. De kracht van de stilte. Geef spelers tijd om zelf het spel te spelen en zelf na te denken over wat ze doen en kunnen doen. Ook als het niet zo gaat zoals jij het bedoelt. Je zult merken dat spelers elkaar gaan aansturen en meer zelf zullen gaan zien en ondernemen.
  6. Geef vertrouwen. Coach positief, dus geen termen zoals “speel die bal naar buiten”, “niet door het midden”, “let eens op”. Dit horen we vaak, ook al heeft een coach er goede bedoelingen mee. Wat je wel kunt zeggen, bv:, blijf bij je tegenstander, goed gedaan, mooie actie, speel ook maar eens naar achteren, en “je mag ook de bal zelf nemen”.
  7. Blijf rustig en straal dit uit.
  8. Is er een fanatieke ouder die (te) veel zegt tijdens de wedstrijd, dan is het goed om de ouder daar attent op te maken. Dat kan in de rust of na de wedstrijd. Voor de spelers is het prettig als alleen jij als coach inhoudelijke aanwijzingen geeft. Je kunt dit ook met de scheidsrechter overleggen.
  9. Bij een groot doelpunten festijn is het goed om het spel aan te passen. Je kunt afspreken dat er meer overgespeeld (3x) wordt voordat er gescoord kan worden of de tegenstander kan met een speler meer spelen (één speler bijvoorbeeld die alleen in achterhoede, of eigen helft, mag spelen).
  10. Jongste jeugd coaches staan vaak in het veld, dat mag. Doe dit alleen als het nodig is en probeer het goed te verdelen met de andere coach en scheidsrechter. Bij een elftal sta je in de buurt van de dug-out.
  11. JJ Speelveld uitzetten (alleen bij een thuiswedstrijd)
    Voor de wedstrijd neem je in het materialenhok de juiste pionnen en goal om het speelveld voor te bereiden. Een tip hierbij is om dezelfde kleuren pionnen te nemen voor bijvoorbeeld het doel, een andere kleur voor de 5/10-meterlijn etc,
  12. Bij 3-tallen maak je elke week twee teams; Maak voor heel het seizoen variërende teamsamenstellingen, zodat iedereen evenveel bij elkaar zit. Verder worden er tussen coaches onderling vaak iets andere afspraken gemaakt om het speelplezier te vergroten. Bijvoorbeeld een speeltijd van 20 minuten en het spelen van 4 tegen 4. Onze club vindt deze aanvullende afspraken positief, dus overleg dit gerust voor aanvang van de wedstrijd met coach van de tegenstanders.
  13. Techniek en/of tactiek?
    Bedenk welke spelers je in het team hebt. Binnen de club adviseren we voor de verschillende doelgroepen een aparte benadering:
  • In de jongste jeugd is het voor de kinderen het belangrijkst om de techniek onder controle te krijgen en dat ze het veld groot maken. Deze zin helpen en kun je blijven herhalen:
    “Er zijn twee spelers bij de bal, één eigen spelers en een tegenstander”.
    “Het is het meest gemakkelijk hockeyen op een leeg gedeelte van het veld”…. Dus loop daar naar toe of speel er de bal naar toe. /
    “Bedenk op welke positie jij staat” Het woordje “positie” kun je bij jonge kinderen even extra uitleggen.
    “Met zijn allen aanvallen, en met zijn allen verdedigen”.
  • Blijf tot 12 jaar continue en hoofdzakelijk gefocust op techniek, het tactisch spelletje is nog niet zo van belang: stick schuin houden, handen uit elkaar, aapje/ papegaai op de schouder en elleboog naar buiten.
  • Vanaf elftallen is het tactiek wat het spel leuk maakt. Om deze reden worden spelers niet meer alleen op leeftijd en vriendjes/ vriendinnetjes ingedeeld, maar ook op niveau. Door met een gelijk niveau te spelen wordt het spel gespeeld en ook het competitieniveau beter ingedeeld. Zo heeft iedereen meer plezier op het veld en kunnen spelers meer uit zichzelf halen.


Meer info voor Jongste jeugd


Opstelling, posities en wisselschema
Als coach is het gemakkelijk om bij elke wedstrijd een vast formulier te gebruiken en deze te bewaren in een map. De KNHB heeft hiervoor formulieren beschikbaar, welke je hieronder kunt downloaden:

Wedstrijdvoorbereidingsformulier 3-tal (opstelling en wisselschema)

Wedstrijdvoorbereidingsformulier 6-tal (opstelling en wisselschema)

Wedstrijdvoorbereidingsformulier 8-tal (opstelling en wisselschema)

Wedstrijdvoorbereidingsformulier 11-tal (opstelling en wisselschema)


Posities: MM = midden midden VV = vrije verdediger VS = voorstopper RV = rechtsvoor, etcetera


Sproeien (tijd is tijd)

Achter de bar is de sleutel voor het veld. Attendeer de bardienst erop als je het veld wilt sproeien. Let erop dat aanvangstijd en eindtijd gevolgd worden. De pauzes zijn 2 minuten. En 1x 5 minuten. Loopt de wedstrijd uit? Kort de wedstrijd dan in, want het dagprogramma is meestal vol (vooral op zaterdag).
 

Wedstrijdsecretariaat, wedstrijdtafel

Zij zijn verantwoordelijk voor de wedstrijdplanning. Op de dag zelf gaan alleen afgelastingen direct via het Wedstrijdsecretariaat de rest volgt na het speelweekend.Er ligt een "Overzicht wedstrijdtafel" met hierop de wedstrijdcode, veldindeling en telefoonnummers scheidsrechters. Jij als thuiscoach hoeft in principe alleen uitzonderingen te melden aan de bar. Speel je op veld 1 dan wordt het scorebord gebruikt. Coaches/ aanvoerders geven de afstandsbediening door en einde dag wordt deze ingeleverd bij de bar.


Wij wensen je veel plezier! Wil je meer weten of kunnen we ergens bij helpen? Neem dan contact op met de TC.

Share by: